Mini-seminar of ondersteuning op locatie

Eén van de meest effectieve manieren om een andere taal te leren is lezen.
Heel. Veel. Lezen.
De Slimme Nieuwslezer is onder andere vanuit dit principe ontwikkeld. Maar wat is lezen eigenlijk? Wat behelst het en wat gebeurt er met het brein als we lezen? Dit komt allemaal aan bod tijdens het interactieve mini-seminar ‘Nederlands leren spreken door veel te lezen’.
Het seminar wordt geheel kosteloos en is toegespitst op taalvrijwilligers.

Raymond MandersEDIA BV
Een nieuwe Trefpunt Live! Het iTTA legt uit waarom De Slimme Nieuwslezer ZO effectief is

In de vijfde inloopsessie Trefpunt Live!, presenteerden Boom NT2 en Bibliotheek Den Haag de 3 ingekochte leermiddelen van Boom voor anderstaligen. Daarbij veel aandacht voor de praktijk. Vervolgens toonde EDIA de website van de Slimme Nieuwslezer, waarmee nieuwkomers en NT1'ers hun leesvaardigheid kunnen vergroten. Het kennisinstituut voor taalontwikkeling iTTA vertelde over hoe de Slimme Nieuwslezer helpt bij taalverwerving.

Raymond MandersEDIA BV
De Slimme nieuwslezer presenteert zich tijdens Trefpunt Live!

Iedere maand is er een maandelijkse online inloopsessie over het landelijk aanbod van KB nationale bibliotheek. Je hoort dan alle ins en outs over de leermiddelen die de KB inkoopt en die jouw bibliotheek gratis kan aanbieden. De KB en de landelijke partners verzorgen de sessies. Bibliotheken die al werken met de leermiddelen, vertellen over hun ervaringen. Een mooie kans om inspiratie op te doen én al je vragen te stellen.

Raymond MandersEDIA BV
Hoe de Slimme Nieuwslezer in de praktijk in te zetten?

De Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA) en de Stichting Educatie Technologie ontwikkelden begin 2010 een for­mat voor de leesgroep voor laaggeletterden met behulp van de Slimme Nieuwslezer. De leesgroep was bijzonder succes-vol voor cursisten. De leesgroep is een van de mogelijkheden om de Slimme Nieuwslezer in te zetten. De Slimme Nieuwslezer kan ook naast het gebruik van andere hulpmiddelen worden ingezet, en in verschillende organisatievormen zoals een taalhuis.

Raymond Manders
Webinar 'Werken aan leesvaardigheid en leesmotivatie met De Slimme Nieuwslezer'

Volwassenen helpen hun woordenschat en kennis van de wereld uit te breiden? Dat kan met de online krant: Slimme Nieuwslezer. Ook jouw bibliotheek kan deze krant gratis, als onderdeel van de landelijk ingekochte educatieve programma's,aanbieden om op een natuurlijke manier taal te leren, die aansluit bij de actualiteit en het dagelijks leven. Wil je weten waarom het geschikt is voor jouw doelgroep? Wil je weten hoe de online krant werkt? Meld je dan aan voor één van de gratis webinars.

De Slimme Nieuwslezer uitlegvideo

De Slimme Nieuwslezer zit, als onderdeel van de door Koninklijke Bibliotheek landelijk ingekochte educatieve programma's, al ruim 10 jaar in het aanbod van De Bibliotheek. Toch is nog niet iedereen die met educatieve programmas van De Bibliotheek werkt met De Slimme Nieuwslezer vertrouwd.
Om snel een goed beeld te krijgen wat De Slimme nieuwslezer inhoudt is er nu De Slimme Nieuwslezer uitlegvideo.