Mini-seminar of ondersteuning op locatie

Nederlands leren spreken door veel te lezen

Eén van de meest effectieve manieren om een andere taal te leren is lezen. Heel. Veel. Lezen.
De Slimme Nieuwslezer is onder andere vanuit dit principe ontwikkeld. Maar wat is lezen eigenlijk? Wat behelst het en wat gebeurt er met het brein als we lezen?

Dit komt allemaal aan bod tijdens het interactieve mini-seminar ‘Nederlands leren spreken door veel te lezen’.
Het seminar wordt geheel kosteloos verzorgd door Raymond Manders van EDIA, de ontwikkelaar van De Slimme Nieuwslezer. Het seminar is toegespitst op taalvrijwilligers maar is natuurlijk ook interessant voor taaldocenten en bibliotheekmedewerkers.

Tijdens het seminar komen de volgende onderwerpen aan bod:

• Nederlands leren spreken door veel te lezen: hoe kan dat?

• Wat is lezen eigenlijk?

• Lezen met de doelgroep: kenmerken en doelen

• Leesmotivatie en lezen: hoe kies je het juiste materiaal?

• Hoe sluit de Slimme Nieuwslezer (en ander leesmateriaal) bij dit alles aan?

• Hoe kun je er mee aan de slag met cursisten?

Raymond kan het programma aan specifieke wensen aanpassen. Het seminar duurt ongeveer 1,5 uur en er is veel interactie met de aanwezigen. Er is geen limiet voor het aantal deelnemers.

Wil je alleen de Slimme Nieuwslezer aan taalvrijwilligers en/of taalleerders op jouw locatie laten demonstreren? Ook dat kan.

Het tijdstip van het bezoek is in overleg te bepalen; het kan ook ‘s avonds.

Meer informatie over De Slimme Nieuwslezer en andere nuttige leermiddelen vind je trouwens ook in Trefpunt leermiddelen van KB nationale Bibliotheek.

raymond@edia.nl

Ik kom graag bij je langs in de bibliotheek.

Raymond MandersEDIA BV