Webinar 'Werken aan leesvaardigheid en leesmotivatie met De Slimme Nieuwslezer'

Volwassenen helpen hun woordenschat en kennis van de wereld uit te breiden? Dat kan met de online krant: Slimme Nieuwslezer. Ook jouw bibliotheek kan deze krant gratis, als onderdeel van de landelijk ingekochte educatieve programma's,aanbieden om op een natuurlijke manier taal te leren, die aansluit bij de actualiteit en het dagelijks leven. Wil je weten waarom het geschikt is voor jouw doelgroep? Wil je weten hoe de online krant werkt? Meld je dan aan voor één van de gratis webinars.

Inhoud webinar

EDIA en ITTA UvA verzorgen een webinar over het gebruik van de Slimme Nieuwslezer. Deelname is gratis. In het webinar komt onder andere het volgende aan bod:

• Wat is begrijpend lezen nou eigenlijk?

• Wat zijn verschillen tussen lezers?

• Hoe werk je aan leesvaardigheid?

• Wat motiveert lezers?

• Redenen om lezen te verbeteren

• Hoe leer je beter lezen?

• Leesmotivatie en lezen met de doelgroep: hoe kies je het juiste materiaal?

• Hoe sluit de Slimme Nieuwslezer hierbij aan?

• Hoe kun je er mee aan de slag met cursisten?

De Slimme Nieuwslezer geeft mensen die hun lees- en taalvaardigheid willen verbeteren, de mogelijkheid om veel leeskilometers te maken. De online krant biedt hiervoor dagelijks actuele nieuwsberichten op verschillende leesniveaus. Door de teksten te lezen en er oefeningen bij te maken werken cursisten aan hun leesvaardigheid. Moeilijke woorden worden voorgelezen in het Nederlands of (geschreven) vertaald in de moedertaal van de cursist.

Cursisten kunnen de online krant thuis lezen. De Slimme Nieuwslezer is natuurlijk ook goed in te zetten in de bibliotheek.

Nu al bekijken

Je kunt al een kijkje nemen en de handleidingen inzien:

De handleiding voor docenten en vrijwilligers gaat in op het doel en de principes van de Slimme Nieuwslezer. Zij krijgen tips over hoe zij de Slimme Nieuwslezer kunnen inzetten.

In de praktische gebruikershandleiding vind je stap-voor-stap-instructie om als taalvrijwilliger, taaldocent of cursist een account aan te maken, persoonlijke instellingen te kiezen en teksten te kiezen.

Of bekijk De Slimme Nieuwslezer uitleg-video.

Wanneer

Het webinar vindt van februari tot en met juli 2022 maandelijks plaats op donderdagen van 20.00 tot 21.00. De ervaring leert dat veel mensen de avonduren prettiger vinden dan kantooruren.

• 17 maart

• 21 april

• 19 mei

• 16 juni

• 14 juli

Aanmelden

Je kunt je voor het webinar aanmelden door een mail te sturen aan info@edia.nl. Vermeld hierbij 'webinar Slimme Nieuwslezer' en de gekozen datum. Je ontvangt een week van tevoren meer informatie en een link voor deelname.

Raymond MandersEDIA BV